Prioritera kost före träning för att gå ner i vikt

Kost viktigare än träning

Det krävs både bra kost och träning för att gå ner i vikt

Missförstå mig inte, där finns en mängd anledningar till att träna men alldeles för många ropar ut att man bestämt sig för att gå ner i vikt inför sommaren och därför ska börja träna. Problemet är att äter du onyttigt så har du troligtvis inte en chans i världen att lyckas med din viktminskning enbart genom träning.

En promenad på 30 minuter resulterar, för mig, i ca 200 kcal vilket motsvarar 33 cl standardmjölk eller 2 glas färskpressad apelsinjuice. Dricker du ett par glass juice om dagen eller tar en chokladkaka efter kvällsmaten så krävs det inte sällan daglig träning för att du ens ska bibehålla din nuvarande vikt.

Att bränna kalorier bör vara glasyren och inte hela kakan!

Se därför till att sluta dricka dina kalorier och förnya dina måltider genom att prenumerera helt gratis på bloggen för att få hälsosamma recept skickade raka vägen till din mail. Har du en iPhone eller Android så rekommenderar jag dessutom varmt vår Runkeeper-tävling där vi motiverar varandra till att träna så ofta som möjligt. Det handlar inte om att vara bäst i världen men bjud gärna in och tävla mot en vän så att ni kan motivera varandra.

Vilken träning är bäst?

Slutligen, fråga inte vilken tränings som bränner mest fett utan det är den träning som du trivs med. Ogillar du träningen så kommer du ganska fort antingen lägga den på hyllan eller genomföra passen halvhjärtat. Det ger inga bra resultat och är således helt fel väg att vandra. Välj istället en träning som möjligtvis inte bränner lika många kalorier per timme men som du verkligen trivs med. Då kommer du snabbt spendera åtskilliga fler timmar på den och passen kommer bli mycket intensivare. Du tjänar på det i längden!

Published 19/05/2011 by Stefan