Nybörjarens guide till viktminskning

Välkommen till ganeriviktsnabbt.se, mitt namn är Stefan och jag tänkte kortfattat berätta om mig innan jag går vidare till att berätta vad du måste veta för att lyckas med din viktminskning och träning under 2012.

Min historia

Under hela min barndom var jag både kort och överviktig. När jag väl gick på högstadiet blev jag längre, nåja är runt 176 cm idag, samtidigt som jag genom fotboll fem dagar i veckan förlorade en del av den tunga övervikten. Tyvärr tog det stopp och jag låg jag hela tiden strax över gränsen till övervikt.

Sommaren efter att jag slutat på gymnasiet så kom tragedin. Under en match drog jag på mig min första knäskada – ett avslitet korsband. Rehabiliteringen drog ut på tiden och 18 månader senare var jag på väg till mitt första fotbollspass när jag halkade i snöslask och skadade knät på nytt – denna gång menisken.

Givetvis blev det ny operation och ytterligare månader av rehabilitering innan jag var någorlunda återställd. Resultatet av att jag gick från fem till noll hårda träningspass i veckan med bibehållna kostvanor blev att vikten sköt i höjden och jag var nu tyngre än någonsin. Skadorna kom dock med något positivt – ett brinnande intresse för träning, hälsa, viktminskning och att hjälpa andra.

Idag är jag tack vare psykologutbildning, vetenskapliga studier, hundratals böcker och egen erfarenhet mer påläst och i bättre form än någonsin. Mitt nästa steg och målet med Biggest-Loser.se är att hjälpa andra nå sina mål!

Värdefull information

Informationen kommer uppdateras allt eftersom jag publicerar fler inlägg.

Få som läser detta försöker gå ner i vikt för första gången. Om du är en av få så säger jag grattis – detta är utan tvekan bästa platsen att börja. Oavsett vilket så finns där bara en logisk del att börja i – vad övervikten beror på.

För att ta reda på vad övervikten beror på så måste du skapa en matdagbok och det finns inga men. Studie efter studie visar att vi är 30-40% fel både när vi försöker uppskatta träning och vad vi egentligen har ätit. Resultatet blir inte bara att du äter mer än vad du tror utan du äter dessutom ännu mer för att du tror att träningen gör mer verkan än vad den egentligen gör. Du är chanslös mot övervikten om du försöker gå ner i vikt endast genom att träna!

När du väl bestämt dig för att börja med en matdagbok så finns där en del information om kalorier som du måste vara införstådd i. Dels hur du räknar dem och dels hur du kan lägga upp en realistisk viktminskningsplan. Läs därför igenom följande information om du har några frågor efter det så hjälper jag gärna till att besvara dem. Vad jag inte kan besvara är varför person X inte går ner i vikt utan det är något som kräver en detaljerad matdagbok.

Saknas motivation för att ge dig ut och promenera? Läs mina inlägg om hur kändisar går ner i vikt och bli inspirerad av det.

Missa inte mitt nyhetsbrev i vänsterspalten där jag varje vecka skickar ut gratis tips och motivation för att du ska lyckas med dina mål. Nyhetsbrevet är väldigt uppskattat bland läsarna och jag är säker på att du finner det intressant.

Slutligen vill jag även tipsa om mitt arkiv här på bloggen som består av hundratals inlägg redan. Människokroppen förändras inte över en natt och trots att inläggen har några veckor på nacken så är de lika aktuella idag.

Be mig om råd

På grund av bloggens populäritet så har jag tyvärr inte möjlighet att besvara den svåra frågan om varför person X inte går ner i vikt. Det är en fråga som du, med hjälp av min information ovanför, högst troligt kommer kunna besvara själv inom en vecka. Däremot så besvarar jag gärna specifika frågor om allt ifrån viktminskning, hälsa, träning och personlig utveckling.

Har du en fråga så får du väldigt gärna höra av dig via kontaktformuläret.

Published 10/01/2012 by Stefan