Det räcker inte att räkna kalorier för att gå ner i vikt

Räkna kalorier

Kaloriräkning är en effektiv metod om man vill gå ner i vikt eller bibehålla sin nuvarande vikt. Om du varken drar lärdomar eller gör förändring utifrån informationen du samlar så är det meningslöst att räkna kalorier.

Några tips när du räknar kalorier

Tips 1) En vanlig fälla är att allt fokus landar på statistiken. Detsamma gäller även inom mitt arbete inom IT-branschen. Istället för att faktiskt göra något vettigt av tiden så fastnar du framför datorn för att gång på gång räkna hur mycket kalorier du gjort av med, hur du kan förbränna fler och vad det skulle innebära om du äter en maträtt istället för en annan.

Visst är det bra att titta på informationen men flera studier visar att man riskerar få en falsk upplevelse av att faktiskt åstadkomma något. För därför matdagbok i mobilen eller på ett papper för att inte fastna vid datorn hela dagen.

Tips 2) Studera din statistik vid de tillfällen du faller ur. Beror det på att du har undvikit mat och därmed förlorat motståndskraft samtidigt som du under hela dagen byggt upp ett stort sug till kvällens TV-tittande? Försök motverka dina negativa handlingar på förhand. Om du konsumerar mycket kalorier framför TV:n så bestäm att TV-rummet är en helt matfri zon, inga undantag.

Tips 3) Fiffla aldrig med siffrorna! Att uppskatta mat är meningslöst eftersom flera studier visar att vi underskattar vårt kaloriintag med 30-40% och därför måste du se till att alltid väga maten. Ibland blir man lat och när det är dags att fylla i matdagboken så kanske man är lite väl optimistisk. Istället för att fylla i det riktiga värdet så uppskattar man mängden men tror att frukten väger lite mindre än vad den egentligen gör eftersom siffrorna då blir perfekta.

Avslutning

Kaloriräkning är en otroligt effektiv och smidig metod för att förutspå din viktminskning men det kräver att du är grundlig och insatt i vad du gör.

Published 06/12/2011 by Stefan