Hur ofta ska man äta?

Hur ofta ska man äta

En återkommande fråga vid diskussioner om träning och hälsa är – hur många mål bör man äta om dagen. Problemet är att där finns så många vitt skilda rekommendationer, från 1 till 6 mål om dagen. Vad är egentligen sant?

Sanningen är den att antalet mål gör marginell skillnad och en som äter ett mål om dagen kan ha lika lyckas viktminskning som en jämnbördig person som äter sex eller tio mål om dagen. Det handlar om kalorier vilket jag har förklarat noga i mitt inlägg döpt varför går jag inte ner i vikt. Rekommenderad läsning.

Vad man däremot bör tänka på är att desto fler mål du äter, desto svårare kan det vara att hålla nere kaloriantalet. Har man ett kalorimål på 1400 kcal och ska äta sex mål om dagen så innebär det att varje mål i snitt får bestå av 234 kcal vilket är relativt litet. Då kan det istället vara en god idé att minska till tre mål och äta sig ordentligt mätt när det väl står mat på bordet. Tyvärr har vi fått en absurd syn på mat där vi hela tiden ska äta för gud nåde om vi blev hungriga..

På samma vis så kan det vara en fördel för människor med högre kaloribehov att äta flera gånger om dagen. Ska man t.ex. äta 3000 kcal om dagen så kan det vara tufft att få i sig 1000 kcal per måltid. Då kan det vara en idé att dela upp det på fem eller sex måltider och äta runt 500 kcal per måltid.

Så – för att sammanfatta svaret. Ur ett rent viktminskningsperspektiv så gör det marginell skillnad om du äter tre eller sex måltider om dagen. Istället måste du se över vad du trivs bäst med. Föredrar du att äta tre större måltider på en dag eller föredrar du att äta flera små? Bara du kan svara på den frågan.

Published 20/01/2012 by Stefan