Gå ner X kg på Y dagar

I nio fall av tio vill vi gå ner i vikt inför en händelse. Det kan vara skolstarten, semestern, bröllopet eller något helt annat. Tidigare har jag skrivit om varför du bör räkna kalorier och detta är en fortsättning med fokus på hur du bör lägga upp din kost för att lyckas gå ner i vikt inför ett specifikt datum.

Som du redan känner till så är kalorier a och o för att lyckas planera din viktminskning och jag har därför skapat följande formuläret nedanför för att du ska kunna räkna ut exakt hur många kalorier du bör äta om dagen för att gå ner och nå din målvikt inom din önskade period. Kom ihåg att det är en uppskattning och endast gäller personer över 18 år. Siffrorna ger dig en hum inför starten av din viktnedgång men sedan måste du själv korrigera antalet kalorier utifrån hur din viktminskning fortskrider. Känner du dig orkeslös eller ovanligt hungrig så kan du öka antalet och ser du inga resultat så måste du minska kalorierna.

Var kommer siffrorna ifrån?

Det hela är väldigt enkelt och något du själv kan göra. De första siffrorna används för att räkna ut ditt kaloribehov vid vila. Därefter drar jag ifrån antalet kalorier du måste göra av med för att gå ner din önskade vikt varje dag.

kaloribehov – ((viktskillnad i kg / dagar) * 7000) = kalorimål

Precis som jag skrev ovanför så kan det förr eller senare bli läge att justera ditt kalorimål och då är det antingen så att formeln har under- / överskattat ditt kaloribehov eller att ditt första mål var för ambitiöst vilket gör att du antingen måste justera ditt viktmål eller antalet dagar du ska nå det på.

Har du frågor eller synpunkter om att gå ner X kg på Y dagar? Lämna en kommentar och missa inte att anmäla dig till nyhetsbrevet nedanför.

Published 03/09/2011 by Stefan