Gå ner i vikt utan att träna

För många vore det en önskedröm att kunna gå ner i vikt utan att träna och enligt en nypublicerad amerikansk studie så kan det vara fullt möjligt.

Studien

I studien så undersökte man användandet av livsmedelsmärkning för att gå ner i vikt och jämförde detta med regelbunden träning bland medelålders amerikaner. Efter kontroll av icke-observerbar heterogenitet så kom man fram till att kvinnor tenderar att oftare läsa livsmedelsmärkning och då lyckas bättre.

Label users who did not exercise displayed a slightly greater likelihood of weight loss than those who exercised but did not read food labels. Additionally, those who only read labels were more likely to improve their chances of weight loss by adding exercise to their routines rather than abandoning label usage in favor of exercise.

Slutsatsen är alltså att personer som inte tränar men läser livsmedelsmärkningen tenderar att oftare lyckas med sin viktminskning än personer som tränar regelbundet men inte läser livsmedelsmärkningen.

Förklaringen

Spontant kan jag dra slutsatsen att måttlig regelbunden träning inte hjälper särskilt mycket för viktminskningen om man sedan äter onyttigt resten av veckan. Märk väl att onyttigt inte måste betyda sötsaker såsom läsk, godis och kakor utan det handlar främst om mängden. Samtidigt visade studien att motion i kombination med god kosthållning är nyttigt så försök promenera ofta. Det är inte bara bra för vikten utan även nyttigt i terapisyfte.

Published 18/11/2010 by Stefan