Dra nytta av dina svaga sidor och gå ner i vikt

Hetsätning

Bli medveten om och korrigera dina svaga sidor för att lyckas

Idag är alla överens om att kalorier är det absolut viktigaste för någon som vill gå ner i vikt. Det framhävs olika dieter och idéer för att göra av med mer energi än man får i sig men grundstommen går inte att rubba. Därför är det fullt logiskt att oönskad övervikt huvudsakligen beror på två anledningar:

  1. Du är inte medveten om hur många kalorier du får i dig.
  2. Du kan inte låta bli att äta / dricka kalorier trots att du vill.

Det naturliga steget för punkt 1 är att skapa en matdagbok. Människor, inklusive Kikki Danielsson, är otroligt dåliga på att uppskatta hur mycket kalorier man får i sig och en felprocent på 30-40% är inte ovanligt. De som är absolut bäst på att uppskatta mängden kalorier är utbildade dietister och människor som under längre tid vägt sin mat för att bli medvetna. Det är dock ytterst få av svenskarna som faller under dessa kategorierna utan det är mer sannolikt att du har en felprocent på 20-40% vilket då kan lösas genom en matdagbok.

När du väl sett över hur mycket du äter så kan du antingen dra in på maten och börja gå ner i vikt utan problem eller så landar du i kategori 2.

I kategori 2 så är du väl medveten om att du äter för mycket men du kan inte låta bli. Det spelar ingen roll om det är för mycket på tallriken, om du äter något onyttigt med jämna mellanrum eller kanske dricker vin regelbundet. Gemensamt är att du har en vana som du inte kan bli av med samtidigt som den skapar ett kaloriöverflöd och därmed övervikt. Är du fortfarande osäker på vilka vanor som orsaker övervikten så är en matdagbok ett väldigt bra hjälpmedel.

Identifiera och korrigera dina negativa vanor

Fundera på de gånger du vet att du ätit onyttigt. Sker det i TV-soffan, när du är bjuden på besök, på natten, på morgonen, etc. När jag väl blev medveten om hur mycket kalorier jag fick i mig så insåg jag att det främst berodde på 5 saker:

  1. Jag åt massor av smörgåsar till frukost och eftermiddagsfika.
  2. Familjens godiskvällar gjorde att jag åt tills godiset var slut.
  3. Procrastinering istället för att arbeta eller studera.
  4. Släktmiddagar ledde till en negativ spiral av sockerberoende.
  5. Fest där alkohol resulterade i mindre rationella beslut.

Mackor har i många år uppmuntrats av Livsmedelsverket och det var först 2009 som man slutade rekommendera bröd till varje måltid. Därför var jag inte medveten om hur onyttigt det egentligen var. När jag väl blev medveten så försökte jag sluta men fortsatte eftersom det var så otroligt enkelt. Istället för att laga mat så kunde jag bre en god ostmacka på några sekunder. Slutligen kom jag ur beteendet genom att korrigera och byta ut ostmackorna mot nyttig frukost såsom ägg och naturell yoghurt samtidigt som eftermiddagsfikan blev frukt.

Jag kunde gå en hel dag utan sug men när familjen plockade fram godiset på kvällen så kunde jag inte låta bli. En bit blev genast två och sedan åt jag tills påsarna var slut oavsett om jag var i behov av det eller inte. Lösningen var att till en början bannlysa allt godis från hemmet och inte köpa hem det. Efter ett tag minskade suget och det var inte längre några problem att stå emot.

Procrastinering är något jag tidigare haft stora problem med på så vis att jag hellre såg ett avsnitt ur en TV-serie eller bredde mackor istället för att sätta mig ner och arbeta. Utan tvekan största nackdelen med att arbeta i hemmet.

Släktmiddagar: Jag har aldrig haft problem att säga nej bland vänner oavsett om det handlat om alkohol, droger, tobak eller sötsaker. Visst kan man få en gliring men det är aldrig allvarligt menat. Värre är det när släkt har arbetat hela dagen i köket för att kunna bjuda på något alldeles extra. Här tenderar det ena att leda till det andra och plötsligt är jag inne i ett destruktivt sockerberoende. Se därför till att berätta på förväg att du inte äter sötsaker. På så vis undviker du att frågan uppstår och dina bekanta behöver inte stå hela dagen i köket i onödan.

Slutligen har vi alkoholen som löses genom att dra ner på drickandet. Är du nykter en kväll inser du snabbt att ingen gillar de som är mest alkoholpåverkade eftersom dessa även är otroligt dryga. Inse att du inte måste vara dyngrak och du kommer må bättre dagen efter samtidigt som du får längre livslängd.

Vilka är dina negativa vanor?

Ta några minuter idag och fundera på när dina negativa vanor uppstår och hur du kan bryta dig ur dem. Behöver du hjälp med att komma på lösningar så är jag säker på att både jag och andra läsare kan hjälpa dig. Är du inte säker på vilka negativa matvanor du har så se till att fixa en matdagbok. Kom ihåg att där finns bra mycket fler kalorier i dryck (juice/saft/läsk) än vad många tror.

Published 30/10/2011 by Stefan