Kom i form till beach 2012

Beach 2012

Vintern har nyligen passerat utan snökaos och regnet faller utanför fönstret vilket gör det svårt att tänka på sommaren – årets höjdpunkt då vi äntligen kan gå i shorts och njuta av det fantastiska vädret. Det börjar dock bli hög tid att tänka på beach 2012 och vad som krävs för att komma i form till sommaren.

Hur går man ner i vikt

Steg ett i att komma i form till beach 2012 är att bli av med extrakilona och vad krävs då om inte kunskap om hur man egentligen går ner i vikt. Nyligen skrev jag ett långt inlägg, med titeln varför går jag inte ner i vikt, där jag tar upp varför så många olika dieter misslyckas och hur du kan göra för att gå ner i vikt.

Mitt råd är att du genast klickar dig vidare och läser igenom det inlägget.

Lägg upp en realistisk plan

Därefter har det blivit dags att planera hur mycket du kan gå ner till sommaren och mitt inlägg gå ner X kg på Y dagar förklarar exakt hur mycket du kan äta för att nå ditt mål. Det är sällan realistiskt att gå ner 1.5 kg i veckan under fyra till fem månader utan satsa istället på 0.5 kg vilket kräver mindre förändringar i början och därmed blir lättare att hålla. Att rasa 10 kg på kort tid för att sedan gå in i väggen och dra på sig det igen är det absolut sämsta du kan göra.

Byt dryck och du är halvvägs där

Det absolut bästa du kan göra för din viktminskning är att rensa hemmet från all form av dryck och ersätta det med vatten. Dryck såsom läsk, juice, saft och energidryck innehåller mängder av onyttiga kalorier samtidigt som vanligt kravnatten är gott, billigt och törstsläckande. Tro mig – är du tillräckligt törstig så kommer vanligt kranvatten smaka utomordentligt underbart.

Vill du ha lite omväxling så kan det vara en idé att investera i en sodastreamer och få kolsyrat vatten. Se bara till att inte använda deras smakämnen eftersom även dessa innehåller mängder av kalorier som är helt onyttiga. Vill du sätta smak på det så testa lite gurka eller en apelsinskiva som dessutom ser festlig ut.

Lägg fokus på protein

Protein mättar inte bara bättre än kolhydrater utan det är även essentiellt i nästa punkt som består av att bygga muskler. Välj ut hur många mål om dagen du vill äta och planera därefter varje måltid med protein i fokus. Känner du dig extra hungrig så ta gärna mer grönsaker som är förhållandevis kalorisnåla.

Beroende på hur stort kaloriunderskott du ligger på så finns alltid risken för brist av något om man inte planerar sina måltider noga. Därför kan det vara en god idé att överväga någon form av multivitamin för att täcka dagsbehovet.

Bygg muskler till beach 2012

Att endast vara smal ger inte en traditionellt vacker sommarkropp utan det är minst lika viktigt att du bygger muskler och det gäller naturligtvis både om du är tjej eller kille. Minska mängden kondition och body pump för att istället fokusera på att lyfta tungt och få den härligt muskulösa sommarkroppen.

En bra tumregel är att du max ska kunna köra 8 – 12 repetitioner. Kan du köra fler så är det tid att öka vikterna. Det är en lång process så börja i god tid och oroa dig inte för att få för mycket muskler – det kräver otrolig hängivenhet och mycket arbete för att ens komma i närheten av nivån bodybuilders ligger på.

Var du tränar spelar inte så stor roll. Trivs du bättre hemma så kommer du väldigt långt med hantlar och en dörrtrapets. Vill du träna kondition så är en träningscykel framför Biggest Loser otroligt motiverande.

Se till att få en solbränna

Nu menar jag inte att du ska ligga i solarium från morgon till kväll utan se till att spendera tid utomhus under hela våren fram till sommaren så att du har fått lite färg på kroppen när det väl är dags att lägga tröjan. Det behöver inte vara länge utan några minuter, upp mot en timme, om dagen räcker långt.

Se även till att inte springa i t-shirt en heldag ute i solen så att du får solbrända armar men en kritvit överkropp. Ta istället de första dagarna av beach 2012 åt att bättre på en jämn solbränna. Försök inte spendera en heldag i solstolen då det troligtvis slutar med att du bränner dig och förlorar färgen på nolltid.

Glöm inte bilderna

Slutligen vill jag påminna dig om att ta fotografier senast idag och när du väl står på beachen i sommar. Bilderna är en fantastisk referensram över hur långt man har kommit. Står man framför spegeln varje dag så är det i princip omöjligt att märka någon skillnad eftersom vi förändras så lite från dag till dag. Istället är det när du tar på dina gamla jeans, tröjan eller just ser gamla fotografier av dig själv som du inser hur stora resultat din träning egentligen har gjort.

Lycka till och glöm inte anmäla dig till nyhetsbrevet för fler träningstips!

Published 21/01/2012 by Stefan