Gå ner i vikt snabbt

När vi gör förändringar vill vi ofta att det ska gå fort oavsett om det handlar om att lära sig ett nytt språk eller gå ner i vikt. Inte sällan har det resulterat i märkliga kosthållningar såsom flygvärdinnedieten, barnmat och trick såsom att börja röka för att dämpa hungern. Naturligtvis dumma beslut och inget någon borde välja.

Istället visar studie efter studie att nästan alla dieter fungerar. D.v.s. oavsett om man väljer paleo, LCHF, lågfettdiet eller traditionell kaloriräkning så kommer man gå ner i vikt. Ett par studier har t.o.m. visat att deltagarna minskar i vikt enbart genom att registrera eller fotografera sin mat och därmed bli mer medveten om vad man stoppar i sig.

Det svåra vid viktminskning handlar istället om att skapa en livsstil och lyckas hålla vikten nere. VLCD såsom shakes eller kalorireducering kan vara en smidig start för att snabbt få resultat om man är kraftigt överviktig. Inom ett par veckor så bör man dock se till att få in den livsstil man planerar att hålla efter viktminskning – d.v.s. goda hemlagade middagar med regelbunden träning.

Här är ett par råd när du vill gå ner i vikt snabbt:

1) Börja med styrketräning från dag 1. Det finns en märklig myt om att man skulle se ut som en bodybuilder efter bara några veckors träning men det är något du kan glömma. För män tar det många år av dedikerad träning och kvinnor lär sannolikt aldrig uppnå det utan medel som är förbjudna. Istället har mängder av studier visat att styrketräning under kalorirestriktion gör att du främst förlorar fett och behåller den del muskler du verkligen behöver. Att bygga muskler under kalorirestriktion är nästan omöjligt.

2) Undvik skitmat! Tänk råvaror lagade från grunden. Dessa tenderar att vara bättre, innehåller inga tillsatser och mättar bättre sett till antal kalorier. Hitta din matglädje och bli en mästare i köket.

3) Frukt är inte farligt. Frukt innehåller fruktsocker och av någon märklig anledning blandar gemene man ihop alla former av socker oberoende av om det är glukos eller fruktsocker. Frukt innehåller en bråkdel av sockret i t.ex. läsk.

4) Ät proteinrik mat. Protein stillar hungern och hjälper dig att bibehålla din muskelmassa när du går ner i vikt. En favoritmåltid för mig är jasminris tillsammans med stekt kyckling och grönsaker. Du kan variera i oändlighet med böner, broccoli och olika rotfrukter. Lek ordentligt och testa alla mixar av kryddor såsom curry, kinesisk ostronsås och wok-krydda.

Här på ganeriviktsnabbt.se hittar du information om kosttillskott, träningsredskap och tips på hur behåller motivationen för att lyckas med ditt viktmål.

Published 05/03/2012 by Stefan